Branża e-commerce nie istnieje bez dobrych treści. Ale serwowany użytkownikom content nie może być byle jaki. Powinien być on podany w zróżnicowanej formie i wysokiej jakości, dostosowanej do grupy docelowej odwiedzającej sklep. Tylko taka treść spełni swoje zadanie w zwiększaniu sprzedaży, kreowaniu marki oraz uzyskaniu lepszych pozycji w wyszukiwarkach internetowych. A więc jak powinny wyglądać treści w sklepie internetowym?
Strona główna w sklepie
To wizytówka firmy, więc pierwsze wrażenie po wejściu na stronę musi być pozytywne. Już pierwsze kilka sekund po załadowaniu sklepu decyduje o tym, że potencjalny klient na nim zostanie czy opuści go. Jakie treści warto zamieścić? Informacje o asortymencie, promocje, nowości i benefity z zakupu – wszystko powinno być tu podane na tacy w pięknej i czytelnej formie zgodnej z SEO. Warto zastosować infobar z podstawowymi informacjami na temat warunku zakupu: infolinia, próg darmowej dostawy, formy płatności i wysyłki.
Dobrą praktyką jest stosowanie punktów startowych. To miejsca, gdzie prezentujemy tylko fragmenty/zajawki treści i zachęcamy do zapoznania się z pełną treścią. Klienci w ten sposób dostają najważniejszą zawartość w pigułce a kompaktowy rozmiar tych elementów nie przysłania tego co najważniejsze – produktów.
Opisy kategorii produktów
Klient z grubsza wie, co to są kategorie, ale dobry tekst na pewno przyciągnie uwagę użytkownika i pomoże uzyskać lepsze wyniki w wyszukiwarkach – przemycenie słów kluczowych jest tutaj bardzo proste. Unikalne opisy mogą być odpowiedzią na pytania klientów lub formą promocji oferowanych produktów. Nie powinny przy tym zawierać wiele miejsca, bo najważniejsze są subkategorie, opcje filtrowania i oczywiście listing samych produktów.
Opisy produktów
Częstym błędem w branży e-commerce jest duplikowanie treści pobranych od producentów do opisu sprzedawanych u siebie towarów lub w ogóle brak opisu produktu. Opisując towar wychodzimy naprzeciw potrzeb klienta, który chce poznać cechy produktu. Każdy opis powinien więc być rzetelny i unikalny. Taki zainteresuje klienta i pozwoli na dobre pozycjonowanie sklepu lub produktu w wyszukiwarkach.
Niektóre z branż mogą sobie pozwolić na brak opisów i wśród nich można wymienić sklepy odzieżowe. Poza odpowiedniej wielkości zdjęciem oraz detalingiem produktu, warto zamieścić informacje o cechach fizycznych produktu: rozmiar, gramatura, materiał.
Opinie o produktach
Opinie o produktach są nierozerwalnie z nimi związane. To recenzje użytkowników. Są wartościowym i unikalnym contentem, który powinien być obecny w każdym sklepie. Opinie i oceny mają poza tym wpływ na decyzję klienta o kupnie towaru lub jego opuszczeniu.
Blog i aktualności
Traktowane zazwyczaj po macoszemu, ponieważ są czasochłonne. W pewnym sensie to prawda, ale publikowanie artykułów jest bardzo istotne w procesie budowania marki, społeczności oraz pozycjonowania sklepu. W sekcji aktualności znajdują się newsy z rynku, nowości w ofercie czy lookbooki.
Natomiast blog służyć może za miejsce publikacji poradników oraz treści edukacyjnych. To bardzo lubiane sekcje przez specjalistów od SEO – dają nieograniczone możliwości w serwowaniu contentu na potrzeby Google. Niestety często takie artykuły nie są wartościowe dla klientów, bo motywacją do ich napisania jest pokrycie słów kluczowych promowanych przez agencję SEO.
Darmowy e-book lub poradnik w sklepie? czemu nie!
Warto być ekspertem w swojej dziedzinie, takie działania podnoszą prestiż i wzbudzają zaufanie do sklepu internetowego. Teksty w poradnikach czy e-bookach muszą być atrakcyjnie i nieść wartość dla użytkownika. Często to wskazówki i porady branżowe zgrabnie opakowane w listę lub solucje. Takie treści są łatwo przyswajalne i chętnie pobierane przez klientów w branży e-commerce. Ich zadaniem jest także odpowiadać na konkretne zapytania.
Takie treści nierozerwalnie łączą się z newsletterem, bo to świetna metoda na budowę bazy klientów. To proste: pobierz nasz bezpłatny poradnik, wystarczy że zostawisz adres e-mail abyśmy byli w kontakcie. Każdy w ten sposób wygrywa 🙂
Zastanawiasz się jaki newsletter powinien pojawić się w Twoim sklepie? Jak zorganizować cykliczne promocje i zwiększyć konwersję z zakupu w sklepie? Skontaktuj się z nami.
Najczęściej zadawane pytania (FAQ)
Niezdecydowany klient może uciec, gdy nie znajdzie odpowiedzi na nurtujący go problem. Rozwiązaniem będzie klasyczny FAQ, gdzie można z powodzeniem rozwiać wątpliwości użytkowników. Tu klient uzyskuje też dodatkowe informacje na temat:
- warunków dostawy
- warunków zwrotów
- warunków i metod płatności
- sposobu kontaktu ze sprzedającym
- sposobu zakupu
- czasu wysyłki
- płatności
- specyficznych cech produktów
Pamiętajcie, taka sekcja odciąży Wasze infolinie i skrzynkę e-mail gdzie trafiają często identyczne pytania od różnych klientów.
Słowniczek pojęć, encyklopedia
Świetnym pomysłem jest wprowadzenie słowniczka z pojęciami branżowymi. Idea warta rozważenia dla sklepów, które mają działalność niszową. Sprytnie przygotowana biblioteka pojęć może dostarczyć do sklepu internetowego sporo organicznego ruchu. Co prawda użytkownik w tej sytuacji szuka odpowiedzi na nurtujące go pytanie, ale kto powiedział że przy okazji nie mógłby zrobić zakupów? 🙂
Opis firmy lub marki
Wypełnienie treścią zakładek typu „O nas”, „O firmie”, „O marce” to potencjał, który można wykorzystać zdecydowanie w wartościowy sposób. Buduje się tak wizerunek marki wychodzącej do klienta, otwartej i szczerej.
Dzięki historii przestajemy być bezosobowym sprzedawcą. Możemy tu nawiązać specyficzny kontakt z potencjalnym klientem, który przecież nie może nas poznać w tradycyjny i znany sposób – przez ladę sklepową. Nieodzownymi elementami stają się tutaj: historia firmy, jak pracujemy, nasze osiągnięcia, misja czy cel.
Newsletter
Profesjonalny newsletter nie jest reklamą samą w sobie. Chociaż klientom, którzy go zasubskrybują, dostarcza przede wszystkim informacje o nowościach i promocjach. Ale może też stać się poradnikiem lub informatorem na temat danej branży. Musi być unikalny i zachęcać klienta do przejścia do sklepu i podjęciu ewentualnej decyzji o kupnie oferowanego produktu. Powinniśmy wysyłać go cyklicznie i mieć absolutną pewność, że stanowi może stanowić wartość dla klienta. W przeciwnym razie, częste wysyłki niewartościowych treści uznany zostanie za spam.
Treści nigdy nie jest za dużo, a zwłaszcza treści, która może pochwalić się wysokim poziomem, unikalnością czy ciekawą formą. Docenią ją klienci i wyszukiwarki internetowe, co w konsekwencji przełoży się na wymierne zyski sklepu. Pamiętajmy, treści muszą nieść wartość przede wszystkim dla klienta.
A jak ma się content w Twoim sklepie Prestashop?
Jeśli trafiłeś na nasz artykuł, to z pewnością zastanawiasz się nad kondycją treści w swoim sklepie. Skontaktuj się z nami a podpowiemy Ci jak stworzyć atrakcyjne i angażujące treści w Twoim sklepie.