Rozpoczęcie prowadzenia sklepu internetowego nie jest trudne. Łatwo i szybko można też tę przygodę zakończyć. E-biznes może przynieść olbrzymie zyski, ale i straty, gdy sprzedaż jest zbyt niska lub co gorsze – nie ma jej wcale. Wtedy warto zadać sobie pytanie: dlaczego mój sklep nie sprzedaje? Poniżej poznasz 8 najczęstszych przyczyn niskich obrotów.
1. Za długa ścieżka zakupowa
Droga, którą przebywa klient od chwili, gdy znajdzie odpowiednią ofertę sklepu do finałowej transakcji, nie jest krótka. Dlatego też powinniśmy zadbać o to, aby zminimalizować ryzyko porzucenia koszyka przez klienta. Jak już pisaliśmy wcześniej na blogu, według statystyk aż 3/4 koszyków zakupowych jest porzucane. Dlatego też robienie e-zakupów musi być proste i szybkie. Powinniśmy wymagać podania jedynie niezbędnych danych do realizacji zamówienia.
Standardowa ścieżka zakupowa w Prestashop wymaga często usprawnienia. Jeśli korzystasz jeszcze z Prestashop w wersji 1.6 świetnym rozwiązaniem będzie wdrożenie koszyka One Page Cart – umożliwia on dokonanie zakupu na jednej stronie, bez konieczności przechodzenia kilku kroków.
Dla nowszych wersji Prestashop również przewidzieliśmy szereg usprawnień. Jeśli masz wątpliwości co do działania koszyka w swoim sklepie, skontaktuj się z nami.
2. Dobre wrażenie czyli User Experience
Należy pamiętać, że zapewnienie użytkownikom pozytywnych wrażeń w każdej fazie procesu zakupowego ma wpływ na generowanie sprzedaży. Aby klient odniósł owo dobre wrażenie, wiele elementów musi współgrać. Ważny jest estetyczny wygląd strony – od grafiki poprzez treść po elementy interaktywne takie jak formularze czy buttony.
User Experience obejmuje wszystkie aspekty interakcji konsumenta z firmą, jej usługami i produktami. Pierwszym z wymagań stawianych wzorowemu User Experience jest spełnienie potrzeb użytkownika bez przeszkód i kłopotów. Następnie ważna jest prostota i elegancja produktów, których posiadanie i używanie jest przyjemnością. Prawdziwe User Experience wykracza daleko poza zwerbalizowane przez użytkowników oczekiwania. Osiągnięcie wysokiej jakości User Experience w kontekście prezentowanej przez firmę oferty produktów czy usług wymaga płynnego przenikania się wielu dyscyplin, takich jak technologia, marketing, projektowanie graficzne, wzornictwo przemysłowe czy projektowanie interfejsów.
Definicja od Norman Nielsen Group
Projektowanie User Experience dla sklepu internetowego ma charakter interdyscyplinarny. To znaczy, że zawiera w sobie elementy psychologii, użyteczności, oraz technologii. Od projektanta wymaga pewnego zmysłu, dobrego smaku, empatii – wczucia się w potrzeby i oczekiwania przyszłego klienta sklepu. Odpowiednio zaprojektowany sklep sprawia, że korzystanie z niego staje się intuicyjne. Innymi słowy, uwaga użytkownika poświęcona jest w pełni wykonywanej czynności, nie zaś zastanawianiu się, w jaki sposób użyć dostępnych narzędzi aby osiągnąć cel.
To jeden z powodów dla których warto korzystać z dedykowanych layoutów (szablonów graficznych) dla sklepu.
3. Konstrukcja kart produktów
Produkt w e-sklepie jest dostępny wirtualnie. Użytkownik nie może go dotknąć czy przymierzyć. Nie posmakuje go i nie powącha. Pozostaje mu wyobraźnia, a ona musi mieć oparcie w tym, co widzi i jakie informacje otrzyma ze sklepu, czyli z monitora urządzenia, z którego akurat korzysta. I na tej podstawie klient – ufający własnej wyobraźni – podejmuje konkretną decyzję zakupową.
Dobra karta produktu spełnia potrzeby klienta w zakresie możliwości poznania produktu. Sprzedając obuwie lub ubrania powinniśmy zapewnić wysokiej jakości zdjęcia oraz możliwość łatwego sprawdzenia tabeli rozmiarów. Sprzedając części motoryzacyjne, nasza karta produktu powinna z kolei w pełni wyczerpać informacje techniczne.
4. Za mało udogodnień dla klientów
Sklep musi być przede wszystkim wygodny dla klienta, a nie dla sprzedawcy. Musi spełniać oczekiwania klientów, trafiać w ich potrzeby, które można zaspokoić poprzez zapewnienie na przykład szerokiego wyboru sposobów płatności czy sposobów dostawy. Klienta mogą przyciągnąć również nietypowe udogodnienia w samej sprzedaży np. pakowanie towaru w pudełko prezentowe i wysyłanie go bez paragonu do obdarowywanej osoby.
5. Gdy klient nie ma wsparcia
Sklep jest wirtualny, ale klient realny i ten klient czasem potrzebuje kontaktu ze sprzedawcą lub doradcą. Fachowa, szybka pomoc to niejednokrotnie klucz do sukcesu. Klient pozostawiony sam sobie zrezygnuje z zakupu towaru. Klient, który otrzyma pomoc, najczęściej podejmie decyzję o kupnie towaru, którym jest zainteresowany.
Bardzo ważne jest więc zapewnienie obsługi w czasie rzeczywistym. Doskonałym rozwiązaniem są tak zwane chatboty lub zapewnienie kontaktu z obsługą sklepu w czasie rzeczywistym za pomocą tradycyjnego livechatu.
6. Co mówią statystyki?
Mierzenie ruchu i aktywności użytkowników są niezbędne, aby w sposób racjonalny podejmować decyzje e-marketingowe. Mamy do dyspozycji bezpłatne narzędzia takie jak Google analytics czy Google Tag Manager, aby sprawnie zbadać i dowiedzieć się, w jaki sposób użytkownicy korzystają ze sklepu.
Przykładowe dane jakie możemy pozyskać:
- Stopień przewinięcia strony głównej (np. większość użytkowników może docierać tylko do 50% długości strony)
- Najczęściej kupowane produkty
- Najchętniej oglądane kategorie
- Wypełnienie formularza kontaktowego
- Heatmapy – czyli mapy cieplne, pokażą nam elementy w sklepie które wzbudziły największą uwagę użytkowników.
- Sprzedaż generowana z różnych źródeł (kampania, baner, wejścia bezpośrednie)
- Problemy z indeksowaniem i widocznością podstron (Google search console)
7. Nieodpowiednia grupa docelowa
Niezrozumienie grupy docelowej skutkuje po prostu brakiem konwersji w sklepie internetowym. Taka sytuacja ma miejsce, gdy sklep internetowy ma dużą liczbę odwiedzin, ale również wysoki współczynnik odrzuceń. A to sugeruje, że klienci trafiają do sklepu przez pomyłkę lub przypadek. Najczęściej winę ponosi źle przygotowana kampania reklamowa, której treść wprowadza w błąd.
Na przykład prowadząc sklep internetowy z używana odzieżą powinniśmy o tym informować już na banerach reklamowych, aby uniknąć ucieczki użytkowników którzy klikają w baner sądząc, że sprzedajemy odzież nową.
8. Problem techniczny i usability
Nie zawsze możemy polegać na zewnętrznych usługach, których zadaniem jest odnalezienie potencjalnych problemów technicznych w sklepie. Wielu cennych informacji dostarczyć może badanie w narzędziach Google Pagespeed lub GTmetrix, gdzie sprawdzimy czas ładowania podstron oraz obciążenie generowane przez obrazki czy skrypty. Otrzymamy w ten sposób wskazówki do optymalizacji.
Proste badanie możemy przeprowadzić samodzielnie wczuwając się w rolę klienta i dokonując testowych zakupów czy korzystając z wyszukiwarki. Jednak aby w sposób profesjonalny podejść do tego zagadnienia, niezbędne będą narzędzia do testów typu cross-browser. Czyli takie w których zbadamy zachowanie sklepu korzystając z różnych przeglądarek internetowych oraz urządzeń mobilnych.