E-commerce w 2022 roku, czyli 15 najważniejszych trendów sprzedaży online – Sklepy internetowe Prestashop

E-commerce w 2022 roku, czyli 15 najważniejszych trendów sprzedaży online

Pandemia Covid-19 zmieniła dotychczasowe nastawienie klientów do zakupów online. Nabywanie towarów w sklepach stacjonarnych stało się niebezpieczne poprzez widmo zakażenia wirusem i utrudnione przez narzucany co jakiś czas lockdown. W wyniku tego, w ciągu ostatnich dwóch lat handel internetowy zdecydowanie przyspieszył.

Obecnie 77 % Polaków, którzy są czynnymi użytkownikami Internetu, robi zakupy online. Takie dane są zawarte w raporcie Gemius „E-commerce w Polsce 2021”. E-commerce rozwija się, a więc jego rozwój generuje nowe potrzeby i rozwiązania wspierające sprzedaż oraz kanały pozyskiwania klientów. Poznaj 15 najważniejszych trendów e-commerce w 2022 roku.

Analitycy tendencji rozwojowych dla e-commerce najczęściej mówią o zdobywaniu zagranicznych rynków czyli cross-border, personalizacji produktów, a także o headless e-commerce, czy wzroście znaczenia omnichannel i chatbotów. Co jeszcze będzie się działo w e-commerce w 2022 roku?

1. Cross-border – sprzedaż międzynarodowa

Lokalne rynki zaczynają się robić za ciasne, stąd pomysł, aby zacząć sprzedawać towar za granicę. Coraz więcej platform sprzedażowych i e-sklepów jest więc zintegrowanych z popularnymi kurierami, marketplace’ami i firmami, które oferują fulfillment – również Prestashop. Dzięki temu sprzedają towar na europejskich i światowych rynkach. E-commerce w Polsce powinien zintensyfikować w 2022 roku na handel u najbliższych sąsiadów – w Czechach, Słowacji czy takich partnerów jak Węgry, Rumunia, Grecja.

Kilka polskich marek odnosi już sukcesy sprzedając za granicą. Warto tu wspomnieć o eobuwie.pl (16 rynków), LPP (sprzedaje do 30 krajów) czy CCC (sprzedaje do 29 krajów). Dowiedz się więcej z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej.

2. Spersonalizowane produkty

Powiedzenie „klient nasz pan” obecnie przekłada się w dostosowanie oferty do potrzeb klienta. Niektóre platformy sklepowe (wnętrzarskie czy modowe) umożliwiają sprzedawcom stworzenie tzw. konfiguratorów spersonalizowanych towarów. Poznaniu potrzeb klienta służą między innymi ankiety, quizy, akcje Q&A (pytania i odpowiedzi).

Oczywiście moduły dla personalizacji oczywiście powstawały już wcześniej i wiele sklepów korzysta z takich narzędzi. Jednym z nich jest nasz klient sprzedający markowe komputery, gdzie wdrożyliśmy konfigurator zestawów komputerowych w systemie Prestashop. Umożliwia on „wirtualne” złożenie komputera z dostępnych komponentów i przeprowadzenie całego procesu zakupu.

3. Headless e-commerce

Samo pojęcie headless pojawia się od mniej więcej 2015 roku, ale to teraz zyskuje mocno na popularności. Stosowanie technologii headless może przynieść szereg korzyści, nieosiągalnych przy zwykłym wdrożeniu Prestashop czy innego systemu e-commerce.

Aby zrozumiać na czym polega ta rewolucja, należy zacząć od zrozumienia klasycznej budowy aplikacji e-commerce i przykładem oczywiście będzie Prestashop. Standardowo sklep Prestashop składa się z 3 warstw:

  1. Warstwa bazodanowa – czyli baza danych, która przechowuje wszystkie informacje takie jak: produkty, kategorie, treści zakładek, konta użytkowników czy historię zamówień.
  2. Warstwa zaplecza (back-end) – czyli zaplecze administracyjne, które pobiera i przetwarza dane z bazy danych.
  3. Warstwa frontowa (front-end) – czyli wszystko to, co widzimy po wejściu na URL sklepu. Będzie to layout oraz wszystkie informacje widoczne dla klienta,
Źródło: Vapulus.com

Dotychczas wszystkie trzy wymienione warstwy działały równocześnie. Headless to koncepcja w której warstwa front-endu’u jest zupełnie odseparowana od pozostałych – a więc w wolnym tłumaczeniu system jest pozbawiony „głowy”. Zamiast tradycyjnego połączenia stosujemy tu połączenie za pomocą dwukierunkowego protokołu API.

4. Omnichannel – ważny, coraz ważniejszy

Omnichannel jest modelem sprzedaży, w którym szereg zintegrowanych rozwiązań i kanałów pozwala na interakcję sprzedawcy z klientem. W ten sposób zaciera się granica między zakupami robionymi online i offline. Dzięki niemu marka ma większe zaufanie konsumentów.

W 2022 e-sklepy będą szukać nowych klientów na różne sposoby i w różnych miejscach oraz będą starały się spiąć owe możliwości na jednej przestrzeni handlowej.  

5. Szybkie płatności

Szybka i łatwa płatność jest bardzo ważna dla handlu internetowego, by sfinalizować transakcję. Dlatego w 2022 roku e-sklepy będą stosować jak najprostsze sposoby opłaty za produkt, czyli przy pomocy jednego kliknięcia. Trend jest można już zaobserwować na platformie allegro. Zalogowani użytkownicy, którzy posiadają podpiętą metodę płatności i adres dostawy mogą dokonać błyskawicznego zakupu już z poziomu karty produktu.

To rewolucyjne podejście powoduje, że nie musimy korzystać z tradycyjnego koszyka zakupowego w sklepie. Jedno kliknięcie wystarczy, aby dokonać zakupu. W Prestashop też jest to już możliwe i w tym celu można skorzystać z modułu One Click Order.

6. Sprzedaż mobilna

M-commerce pojawił się w 2020 roku. W Europie ponad 50 % konsumentów dokonuje zakupów za pomocą telefonów komórkowych. Zmiany będą dotyczyć przede wszystkim uproszczenia metod płatności oraz tworzenia aplikacji mobilnych do już istniejących sklepów internetowych.

Jak wynika z badań PBI/Gemius, aż 75% pytanych decyduje się na zakupy internetowe gdy ma możliwość kupowania w dowolnym momencie, bez względu na porę. Ponad 60% respondentów przyznało też, że dokonało przynajmniej raz zakupu poprzez telefon komórkowy. Ten trend z roku na rok jest coraz silniejszy, dlatego zadbanie o UX/UI wersji mobilnej naszego sklepu jest sprawą priorytetową.

7. Zrównoważony rozwój

Dla konsumentów ochrona środowiska staje się coraz ważniejsza. Dlatego zmieniają swoje zachowania zakupowe na sprzyjające ekologii. Popularne stają się sklepy Eko i te z produktami less oraz zero waste, carbon neutral czy też fair trade. Warto zwrócić na to uwagę i dotrzeć do nowego segmentu klientów, którzy nie tylko zaczynają kupować świadomie – ale i zwracają uwagę na to, w jaki sposób zapakujesz i dostarczysz do nich towar.

W ramach sprzedaży we własnym sklepie już teraz możemy zaoferować ekologiczne opakowania.

8. Social Media i zakupy

Social commerce staje się coraz bardziej popularny, ponieważ wielu klientów decyduje się na zakup danego produktu podczas korzystania z mediów społecznościowych, kupując towar bezpośrednio przez Facebook czy Instagram. Warto zwrócić uwagę na metody płatności bez konieczności odwiedzania strony internetowej lub aplikacji określonej marki.

Czy mając sklep Prestashop mogę sprzedawać też na Facebook? zdecydowanie tak. Choć integracja i uruchomienie nie należy do najprostszych, to posiadanie sklepu w obrębie własnego fanpage może wygenerować dodatkowe zamówienia. Korzystając z takiej integracji możesz promować wszystkie lub tylko wybrane produkty ze swojego sklepu. Zamówienia składane za pośrednictwem Facebooka będą trafiać bezpośrednio do administracji Twojego sklepu.

9. Sztuczna inteligencja 

Sztuczna inteligencja pomaga personalizować potrzeby zakupowe klienta. W pełni zautomatyzowane, a przede wszystkim inteligentne mechanizmy poznają i uczą się zachowań konsumentów. Dzięki temu można stworzyć ofertę dla konkretnego użytkownika. Inteligentne rekomendacje są pierwszym krokiem do pełnego wykorzystywania sztucznej inteligencji (AI) w e-commerce.

AI jest obecnie wykorzystywane przez giganta handlu w sieci – firmę Amazon. Dzięki mechanizmom machine learning, ich system upsell & cross-sell generuje dodatkowe 35% przychodu. Dla sprzedawców, których sklepy oparto o Prestashop możemy polecić moduł do rekomendacji up i cross-sellingu dostępny w oficjalnym marketplace.

10. Wyszukiwanie głosowe

W krajach anglojęzycznych popularni są asystenci głosowi tacy, jak: Siri, Alexa i Okay Google. W przyszłości ten trend, przekładający się na możliwość robienia zakupów w e-sklepach, będzie coraz popularniejszy. Dlaczego? Zakupy staną się szybsze, prostsze i bardziej urozmaicone. Można będzie na przykład jednocześnie pracować i robić zakupy.

Według raportu Google, aż 72% osób które posiadają aktywnego asystenta głosowego, używają go w codziennych czynnościach. Taki sposób komunikowania się z technologią zapewnia bardziej ludzkie doznania. 41% badanych przyznaje, że korzystanie z asystenta głosowego przypomina im rozmowę z inną osobą.

Na pełne spopularyzowanie technologii będziemy musieli jednak jeszcze trochę poczekać. Wciąż niektórzy z asystentów nie są gotowi do rozmów w języku polskim (Siri). Dostępne moduły dla Prestashop (jak choćby ten od webkul) również posiadają jeszcze ograniczenia, bo nie współpracują ze wszystkimi dostępnymi przeglądarkami.

11. Głosowe boty i chatboty

Obecność chatbotów w e-sklepach już nikogo nie dziwi, ale w 2022 roku będą jeszcze bardziej popularne dzięki wyższemu poziomowi personalizacji. Powitają klienta, pomogą w dokonaniu zakupów, poinstruują, co należy zrobić, by wybrać odpowiedni towar.

Być może powoli zatrze się granica między chatbotem a prawdziwym człowiekiem? W handlu internetowym chatboty odpowiadają na popularne pytania, rozwiązują nawet problemy klientów. Oferują też spersonalizowane produkty i potrafią wykryć intencje klienta. Są dostępni 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu i zawsze gotowi do rozmowy. Dla sprzedawców chatbot to przede wszystkim obniżenie kosztów operacyjnych o nawet 30%.

Myśląc o wdrożeniu chatbota do Prestashop trzeba pamiętać, że większość rozwiązań to produkty cross-platformowe i tylko niewielka ich część posiada dedykowane wtyczki przeznaczone dla Prestashop.

12. Jak można urealnić wirtualną rzeczywistość?

Odpowiedź jest prosta. Wykorzystując wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość czyli VR. Pozwoli to na eliminację jednego z najsłabszych punktów e-handlu. Niemożliwe stanie się możliwe i klient będzie mógł zobaczyć, jak dany produkt wygląda w realu umieszczając jego grafikę lub zdjęcie w swoich własnych przestrzeniach. Ciekawostka: działanie VR można sprawdzić w sklepach Ikea.  

13. Drony jako nowy sposób dostawy towaru

Czy zamiast kurierów, drony będą dostarczały paczki? Być może, ponieważ są już wykorzystywane w dostawach lokalnych. Tak działa w niektórych rejonach świata Amazon, FedEx czy Alibaba.  Gdy zostaną odpowiednio technologicznie zwiększone możliwości dronów, to e-commerce na pewno będzie je wykorzystywał coraz częściej. Pandemia wymusiła bowiem szukanie opcji bezkontaktowych dostaw towarów, a drony będą w tym przypadku idealne.

Poza tym za dronami przemawiają mniejsze nakłady finansowe na ich utrzymanie oraz ekologia. Urządzenia te nie zostawiają tak znacznego śladu węglowego, jak samochody. Ponadto na głowę biją mobilność innych środków transportu, które nie wszędzie są w stanie dotrzeć. Drony to przyszłość, ale nie tak daleka.

14. Oryginalne pakowanie przesyłek

Czy pakowanie produktów jest ważne? Jak się okazuje – nawet bardzo. I odgrywa tu bardzo dużą rolę kreatywność sprzedawców. Poza tym ten trend w 2022 roku odegra kluczową rolę w e-commerce. Dla konsumenta pakowanie paczki nie jest bez znaczenia. To, w jaki sposób są przygotowane dla nich paczki, świadczy o jakości marki. Klienci zwracają uwagę na ekologię i estetykę.

Bardzo istotny jest także element zaskoczenia. Wielką wagę ma personalizacja, która zawsze wywołuje pozytywne reakcje. Jak wynika z badań rynkowych, oryginalne opakowanie zwiększa szansę na powrót klienta do sklepu. 

15. Videokonferencje i prezentacje towaru

Ten trend zrodził się również w pandemii Covid-19. Konsumenci nie mogli pójść do sklepów, a same zdjęcia i nagrania w sklepach online nie wystarczały. Dlatego część sprzedawców zaczęła prezentować swoją ofertę przez wideokonferencje. Taki kontakt z klientem jest bardziej bezpośredni i wzbudza większe zaufanie, co częściej prowadzi do zakupu danego produktu lub usługi. Ten trend idealnie wpisuje się w branżę fashion.

A jak ma się Twój sklep oparty o Prestashop?

Skontaktuj się z nami a wspólnie ocenimy jakich zmian potrzebujesz, aby nadążyć za dynamicznie rozwijającym się rynkiem e-commerce w Polsce i na świecie.

Serwis PrestaPlus.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.

Zaczynajmy!

Twój nowy sklep

Podaj niezbędne dane

  • Start
  • Usługi
  • Twoje dane
Zaczynamy!
Wypełnij krótki formularz i uzyskaj bezpłatną wycenę budowy sklepu internetowego. Jeśli jesteś gotowy kliknij "Następny krok".
Podstawowe informacje
Wielkość sklepu
Dodatkowe funkcje
Tryb sprzedaży
Wygląd
Projekt graficzny dla sklepu
Dodatki
Dodatkowe usługi
Dodatkowe usługi
Brief projektu
Jeśli posiadasz brief lub opis projektu, załącz go

Max. size: 2,0 GB

Dane kontaktowe
Przetwarzanie danych i regulamin